Wat is purpose marketing en hoe werkt deze manier van branding
Wat is purpose marketing en hoe werkt deze manier van branding. Mensen worden plat gegooid met commerciële boodschappen. Vroeger was je met een goed werkend product en een goede prijs al vrij snel goed genoeg. Tegenwoordig zijn consumenten steeds slimmer en is branding veel belangrijker geworden. Maar hoe werkt een goede branding nu eigenlijk?
Wat is purpose marketing
Je zou denken dat een purpose altijd naar voren komt in een missie en visie van een bedrijf. Maar dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Wanneer een bedrijf zijn purpose voornamelijk verkoopt en connect aan het merk dan doet het aan purpose marketing. Bedrijven zoals Nike, Tesla, Apple doen allemaal aan purpose marketing. Wanneer een bedrijf duidelijk voor ogen heeft wat haar purpose is kan het een band opbouwen met een doelgroep. Een purpose heeft vaak sterk te maken met een maatschappelijk hoger doel. Denk aan duurzamere producten voor een beter duurzaam klimaat wat uiteindelijk beter is voor de gehele mensheid.
De reden dat purpose marketing steeds populairder wordt heeft veel te maken met de nieuwe generatie. Ook wel generatie Z genoemd of de ‘Zoomer’ generatie. Deze generatie komt na de millennials (Generatie Y). Deze generatie geeft meer om de wereld. Ze snappen dat we met zijn allen verantwoordelijk zijn om deze wereld leefbaar en gezond te houden. Ze verwachten ook van ondernemers dat zij steeds bewuster en duurzamer ondernemen. Ze willen ondernemers met een gezonde visie. Een missie en visie met een purpose. Zoals Simon Sineck in zijn bekende Ted Talk zei: “People don’t buy what you do, they buy why you do it.” De why van een bedrijf in de zin van een purpose is dus steeds belangrijker aan het worden. Dit is waarom purpose marketing steeds populairder wordt.
Voorbeelden van purpose marketing:
The Good Roll
Een goed voorbeeld van purpose marketing is ‘The Good Roll‘. Zij staan voor ‘Pure happiness on your toilet with The Good Roll’. 100% boomvriendelijk en duurzaam. Zo hoort wc papier te zijn. The Good Roll doneert 50% aan de bouw van toiletten en is gemaakt van 100% gerecycled papier, zonder chloor, kleur- en geurstoffen.
Karma Kebab
Karma Kebab is een relatief nieuw bedrijf waarbij goed te zien is waar ze voor staan en wat hun purpose is. Het eten van vlees begint steeds zwaarder te wegen voor mensen. Steeds meer mensen zijn zich er van bewust wat vlees eten betekend in de maatschappij. Bij Karma Kebab laten ze dieren met rust en bieden ze duurzaamheid aan de samenleving. Met een portie Karma Kebab ben je dus niet alleen goed voor de planeet maar je bent ook goed voor jezelf.
Tony’s Chocolonely
Dit chocolademerk geeft een eerlijke prijs aan chacao boeren. Hiermee wil het slavernij tegengaan en is hiermee het enige 100% slaafvrije merk in de chocoladebranche. Ze hebben een sterke missie sinds de start van Tony’s Chocolonely. Hun mission statement is: “slaafvrije chocola maken, om slavernij in de de voedingsmiddelenbranche tegen te gaan.”
Tesla
Het bedrijf van Tesla is dan wellicht heel innoverend in de autobranche en daardoor heel succesvol. Maar zij hebben vooral een gigantische voorsprong in hun ‘why’ en hun purpose marketing. Volgens Tesla is duurzaamheid het allerbelangrijkste. Deze boodschap is bij iedereen bekend. “Tesla’s missie is om de wereldwijde transitie naar duurzame energie te versnellen.” Ze hebben zelfs hun patenten helemaal vrij gegeven waardoor ook concurrenten bijdragen aan de purpose en missie van Tesla.
Wil je sparren?
Wil jij aan purpose marketing doen maar heb je geen idee waarin kansen voor jou liggen? Wil je sparren over je idee? Bij Internet Marketing Academy helpen we je aan een succesvolle positionering op lange termijn. We helpen bewuste ondernemers met een purpose graag mee om de wereld te verbeteren. Of het nu grote of kleine stappen zijn. Het begint allemaal met een idee en het zetten van de juiste stappen. Maak je idee werkelijkheid. #JUSTCREATE.