BE THE VISIONARY.


Jij bent de visionair, kijkend naar een mooiere toekomst. Jij gelooft en weet zeker dat je de wereld kunt verbeteren. Jij creëert nieuwe waarde en positieve energie. Je creëert de zekerheid naar onafhankelijkheid en de zekerheid naar vrijheid. Voor jezelf en voor anderen. Jij zoekt en vindt, je ontdekt nieuwe mogelijkheden en ziet nieuwe kansen. Jij bent in beweging en hebt de controle over waar je bent en waar je heen wilt gaan. Waar en wanneer jij het wilt. Jij komt in actie en maakt de juiste stappen. Jij weet hoe het moet. Ideeën maken de toekomst. Zo simpel is het.

#JUSTCREATE.

BE THE VISIONARY. Details of the big picture and the sum of details. You know what the result is. Create Your Imagination. #JUSTCREATE Create Your Imagination Ideeën zijn prachtig. Ze ontstaan in je hoofd en geven je positieve energie. Ze ontstaan vanuit je verbeelding.
#JUSTCREATE.
BECOME FAMOUS Heb jij een grote following base op Instagram, Youtube of je online blog en wil je geld verdienen? Heb jij minimaal 1000 volgers? Maak gebruik van een Influencer Manager. Just Create It! CREATE YOUR Je bent nu hier, kijkend naar een mooiere toekomst. Je hebt een visie en komt hiervoor in actie. Elke dag weer een stap dichterbij. Jij bent een visionair. Jij creëert het. Jij hebt de controle OWN LIFE.

Wat is een nichemarkt en wat is segmenteren

Een nichemarkt is een markt binnen een grotere markt. Deze markt is specifieker dan de hoofdmarkt. Door een markt steeds meer te segmenteren ontstaan er nichemarkten.

Het segmenteren van deze markten gebeurd meestal volgens onderstaande kernmerken

  • Demografische criteria (geslacht, religie, leeftijd, gezinssamenstelling, burgerlijke staat, leeftijd)
  • Geografische criteria (land, regio, stad, klimaat)
  • Sociaaleconomische criteria (opleidingsniveau, sociale klasse, beroep, inkomen)
  • Psychografische criteria (interesses, leefstijl, persoonlijkheid)
  • Gedragscriteria (behoeften, loyaliteit gebruikersfrequentie, tijdstip van gebruik)

Door je op een specifieker segment te richten kun je concurrentie voordelen hebben richting deze doelgroep. Zo kan het zijn dat jij de taal veel beter begrijpt van deze specifieke doelgroep waardoor je een betere connectie hebt en zo beter weet waar zij op zitten te wachten. Hierdoor weet je producten beter in de markt te zetten met meer succes dan je concurrenten.

Wat zijn behoeften

“Een behoefte (need) is voor een individu de, al dan niet ervaren, ongewenste discrepantie tussen een actuele situatie en een mogelijke situatie. Indien het individu zich bewust is van deze ongewenste discrepantie, is er sprake van een manifeste behoefte; is het individu zich daar (nog) niet van bewust, dan betreft het een latente behoefte”.

Wat zijn koopmotieven

Koopmotieven zijn de achterliggende redenen waarop een klant zijn koopbeslissing maakt. Deze motieven zijn gebaseerd om behoeften van de klant te vervullen. Deze behoeften zijn in te delen in een bepaalde logische indeling. Denk aan de behoeftepiramide van Maslow. Bij het segmenteren op gedragscriteria spelen koopmotieven een belangrijke rol.

  • Geld / Rendement
  • Zekerheid
  • Veiligheid
  • Gezondheid
  • Genieten
  • Comfort
  • Saamhorigheid
  • Gemak
  • Status
  • Tijdsbesparing
  • Vernieuwing
  • Verlangen
  • Schoonheid
  • Uniciteit
  • Zelfontplooiing
  • Noodzaak
  • Duurzaamheid

Als CEO kan je een strategische keuze maken om je te richten op een bepaalde specifieke behoefte. Door je onderneming op een bepaalde manier te positioneren creëer je uiteindelijk het gewenste imago. Dit wordt ook wel “Branding” genoemd. Met dit ‘perfecte’ imago in de ogen van je doelgroep, zorg je voor meer concurrentie voordeel. Uiteindelijk wil je ervoor zorgen dat je geen concurrentie hebt in de ogen van je doelgroep door onderscheidend genoeg te zijn. Je wil marktleider zijn en een monopoly positie hebben binnen je doelgroep / segment / nichemarkt. Op deze manier zou je dankzij je hogere winst resultaten, sneller nieuwe duurzame investeringen kunnen doen in innovatie om je doelgroep nog beter en efficiënter te bedienen in de toekomst.

Wants vs. Needs: en wat heeft dat te maken met koopmotieven en behoeften?

Een behoefte in de zin van Needs, is het verlangen van een consument naar het specifieke voordeel van een product of dienst, of dat nu functioneel of emotioneel is. Een behoefte in de zin van Wants, is het verlangen naar producten of diensten die niet nodig zijn, maar die consumenten wel willen. Koopmotieven zijn de reden achter hun keuze om voor een product te kiezen om zo hun behoefte te vervullen. Deze behoeften kunnen zowel Wants als Needs zijn. Vanuit de behoeftepiramide van Maslow zou je kunnen zeggen dat Needs vooral meer onder in de basis (fundamenteel) liggen binnen deze piramide. Wants zijn behoeften die wat hoger in de behoeftepiramide van Maslow liggen.

Vervul jij als eerste een basisbehoefte (needs) van grote doelgroep? Of moet je kiezen voor een segmenteren en je richten op de wants omdat er al zoveel concurrentie is? Denk goed na over deze verschillende behoeftes.

Voorbeeld Needs:
Een auto hebben we nodig om makkelijk van A naar B te rijden. Een simpele auto zou voldoende moeten zijn en zou de basisbehoefte (needs) moeten kunnen vervullen. Vroeger konden enkel de rijkeren een auto laten maken. Hierna maakte Henry Ford het mogelijk en betaalbaar voor de middenklasse door zijn auto’s te produceren in massaproductie. Hij vervulde voor veel mensen de behoefte naar betaalbare, tijdbesparende (koopmotieven) mobiliteit. Mobiliteit begon met een basisbehoefte. De behoefte om jezelf te verplaatsen. Vroeger moesten mensen zich verplaatsen om voedsel te zoeken en te jagen. Mobiliteit heeft dus sterk te maken met een basisbehoefte (needs).

 

If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”

Henry Ford

 

Hij bedoelt hiermee dat je niet van mensen kunt verwachten dat ze het juiste antwoord geven als ze niet weten wat de mogelijkheden zijn. Neem niet alles zomaar letterlijk aan. Think!

Voorbeeld Wants:
Nadat Henry Ford enige concurrentie kreeg van fabrikanten die ook in massaproductie gingen produceren ontstond er steeds meer aanbod van auto’s. Mensen konden kiezen uit verschillende kleuren en nieuwe modellen. Dankzij concurrentie en een groter aanbod van auto’s ontstaan nieuwe mogelijkheden. Je kijk nu verder dan enkel je basisbehoefte. Elke auto vervult je basisbehoefte immers al. Je wilt nu de allermooiste auto die er is (dominante koopmotieven: status, tijdsbesparing, comfort, schoonheid). Je besluit nu voor een luxere Mercedes te gaan met 300 pk.

Rijke beroemdheden als voorbeeld

Elon Musk (De Henry Ford van elektrische auto’s) ziet dat duurzame mobiliteit steeds meer een basisbehoefte (needs) begint te worden. Hoe verder je in de toekomst kijkt hoe groter de behoefte naar een duurzamere samenleving. Elon Musk richt zich als eerste op de massaproductie van elektrische auto’s. Velen verklaarden hem voor gek maar nu behoort hij tot de rijkste man op aarde. Ook is hij met SpaceX aan het pionieren in de ruimtevaart. Hij wil een racket wil maken die zowel kan stijgen als kan landen. Er zijn al tests geweest waarbij dit gelukt is. Hiermee wil hij uiteindelijk de mobiliteit van de mens naar Mars verzorgen. Wanneer de aarde in de toekomst niet meer leefbaar is zou hier veel behoefte naar zijn.

John D. Rockefeller wordt vaak genoemd als de rijkste man ooit. Hij zat in de olie en had hier een sterke positie opgebouwd. Olie werd steeds belangrijker. Zo had hij met zijn Standard Oil Company 90% van de olieraffinage in United States veroverd. Steeds meer mensen reden in een auto en daarvoor was olie nodig. Daarnaast zorgde de economische groei voor meer vraag naar olie. Olie voorziet in een basisbehoefte (mobiliteit) die we nodig hebben (needs). John D. Rockefeller creëerde een monopoly positie in de olie industrie. Hij schreef zijn partner eens “Ik hoop dat we het kunnen blijven doen met de beste illuminator ter wereld tegen de laagste prijs.”. Zelfs na 20 jaar in de olie-industrie was “de beste … tegen de laagste prijs” nog steeds het doel van Rockefeller.

Jeff Bezos is een internet entrepreneur en heeft het allergrootste online Retail bedrijf (Amazon). Hij studeerde elektrotechniek en informatica aan de universiteit. Wat begon als een online boekwinkel is nu een miljardenbedrijf. Hij sprong in het begin in op de behoefte naar zelfontplooiing (koopmotief). Hij las zelf veel boeken en kwam er achter dat veel boeken die hij wilde lezen niet beschikbaar waren in de winkel bij hem in de buurt. Hij kwam er achter dat het best lastig was om aan boeken te komen. Ook online was er nog vrij weinig. Daarom besloot hij om dit probleem makkelijker (koopmotief) te maken voor de hele wereld. Uiteindelijk is het hem gelukt en heeft hij zo ontzettend veel mensen geholpen met hetzelfde probleem als hij destijds ook had. Naast zijn succes met boeken heeft hij zijn succes verder uitgebreid met heel veel andere producten. Op deze manier kon hij werken aan een logistiek netwerk waar efficiëntie (koopmotief) en kosten besparing zorgden voor lagere verzendkosten (koopmotief) in de levering. Door meerdere distributie centra wereldwijd kan iedereen tegenwoordig aan allerlei producten komen. Zijn bedrijf is gericht om producten zo goedkoop en makkelijk mogen van A naar B te krijgen. Bij Amazon zetten ze de klant helemaal centraal. Zijn visie is dan ook om werelds meest klantgerichte bedrijf te zijn.

Net als Elon Musk heeft Jeff Bezos een bedrijf (Blue Origin) dat zich bezig houdt met de ruimtevaart. Het zijn kostbare projecten waar Jeff Bezos in investeert. Toch kan hij het risico nemen dankzij het succes van Amazon en zo blijven pionieren naar nieuwe mogelijkheden en kansen.

Mark Zuckerberg heeft een platform gemaakt waar iedereen super makkelijk met elkaar kan een connectie kan maken. Je kunt elkaar als wederzijdse vriend toevoegen. Op deze manier kun je dan makkelijker communiceren met je vrienden, kennissen en familie. Ook is het super handig voor als je verjaardagen van mensen in je netwerk niet wilt vergeten. Het is een soort van Outlook contactpersonen waarbij je de contactgegevens inclusief profielfoto, zelf niet meer in hoeft te vullen (dit doet de gebruiker zelf namelijk). Kortom super handig om contacten met je vrienden, kennissen en familie te onderhouden. Het probleem dat Mark Zuckerberg heeft opgelost is de behoefte naar een makkelijke en goedkope manier in communiceren met je dierbaren. Doordat geen enkel bedrijf het communiceren met je vrienden zo makkelijk en goedkoop (gratis account) heeft gemaakt zijn ze gegroeid tot een miljardenbedrijf. Inzicht in gedrag van gebruikers en het kunnen segmenteren van een doelgroep is waar Facebook geld voor ging vragen. Elk bedrijf wil zijn doelgroep makkelijk en goedkoop kunnen bereiken. Facebook creëerde voor commerciële bedrijven net als Google Adwords (nu Ads) een optimalisatie systeem om het maximale uit je advertentie budget te halen.

Wat kan je leren van deze mensen?

Al deze mensen lossen een probleem op waar veel vraag naar is. Ze betraden als eerste een nieuwe markt en creëerden deze markten zelf. Door een goed systeem of het toepassen van een techniek (bestaand of nieuw) helpen ze grote groepen hun behoeftes te vervullen. Hoe groter de doelgroep en monopoly positie hoe groter het succes. Ze waren de eerste mensen uit hun periode die een goed systeem creëerden rondom de uitvoering van hun visie waarbij ze zorgden voor een goede schaalbaarheid. Op deze manier hadden ze een grote voorsprong op de rest en kregen zo snel een grote monopoly positie. Ze wisten allemaal hun extreem hoge doelen haalbaar te maken en investeerden hun winsten in de verbetering van hun bedrijf waarmee ze hun missie en visie nastreven. Ze bleven pionieren, leren, onderzoeken, testen en doorgaan tot ze het gewenste resultaat bereikten.