SEO Trends 2023
SEO Trends 2023. Dankzij het goed inzetten van Search Engine Optimization kun je hoog scoren in de zoekmachines. Doordat je snel vindbaar bent op belangrijke zoektermen weten potentiële klanten jou sneller en makkelijker te vinden. Als commerciële ondernemer is dit natuurlijk wat je wilt. Maar wat zijn nu de trends op het gebied van SEO in 2023? Lees het hier!
Wat heb je nodig om goede SEO teksten te schrijven?
Belangrijk wanneer je SEO teksten schrijft is dat je vooral de meest waardevolle kwaliteit aan content probeert te generen. Uiteraard is dit ook waar mensen naar op zoek zijn. Ze willen waardevolle informatie waarmee ze op een makkelijke en snelle manier geholpen worden met een probleem of obstakel. Weet je het probleem op een goede manier uit te leggen dan ben je al aardig goed bezig. Niet alleen teksten zijn belangrijk ook de afbeeldingen zijn een goede manier om goede bruikbare content te genereren. Zorg ervoor dat naast de titel en bestandsnaam ook de meta data van een afbeelding goed is ingesteld. Daarnaast moet de afbeelding van goede kwaliteit zijn maar ook weer niet te groot (i.v.m. de laadtijd).
De technische kant van SEO
Een website bestaat uit verschillende HTML- elementen en tags die tevens gekenmerkt kunnen zijn met “attributen”. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een styling- of source attributes. Het geel gemarkeerde tekst staat hier als voorbeeld tussen de HTML5 <mark> tag. Daarnaast kun je de browser (client-side) dingen laten doen doormiddel van JavaScript. Het algoritme van zoekmachines wil graag gevoed worden met de juiste data. HTML kennis kan dus heel handig zijn voor het optimaliseren websites. Hoe beter je aangeeft wat je pagina te bieden heeft richting zoekmachines hoe meer zekerheid een zoekmachine heeft dat het de juiste informatie biedt richting de zoeker. HTML meta-tags bijvoorbeeld zijn html elementen die bedoelt zijn om extra informatie te geven op de achtergrond zodat zoekmachines dit kunnen gebruiken. Deze HTML meta-tags bevinden zich in het “head” element van het HTML document. In het voorbeeld hieronder zie je tevens dat de meta tags voorzien zijn van verschillende attributen zoals een “name” en “content” attribuut. Deze attributen bevatten vervolgens een waarde (value).
<!DOCTYPE html> <html> <head> <meta charset="UTF-8"> <meta name="description" content="Internet Marketing Academy"> <meta name="keywords" content="Seo Trends 2023"> <meta name="author" content="Thomas Gaspersz"> <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0"> </head> <body>
Mobiel vriendelijke en responsive website
Zorg ervoor dat je website gebruiksvriendelijk is voor een mobiele telefoon. Tegenwoordig gebruiken we allemaal onze smartphones om snel even wat op te zoeken. Een responsive website die zich aanpast aan het scherm van een mobiele telefoon is een absolute must. Een responsive website maak je doormiddel van CSS code te schrijven voor verschillende beeldschermformaten. Zie het onderstaande voorbeeld:
@media screen and (min-device-width: 481px) and (max-device-width: 768px) { /* PLAATS HIER JE CSS CODE */ }
Op deze manier kun je de styling voor elk beeldscherm perfect instellen.
Autoriteit van een website
Je kent het vast wel. Van de een neem je meer aan dan van de ander. Iemand zonder autoriteit kan lullen als Brugman maar zal niet snel serieus genomen worden. Autoriteit is iets dat je kunt opbouwen met je website. Dit kost natuurlijk tijd. Je zult over een langere termijn content moeten produceren vanuit het oogpunt dat je mensen daadwerkelijk wilt helpen. De zoekmachines zullen je website steeds hoger rangschikken.
Het aantal backlinks wat doet het?
Wanneer je vaak aangeraden wordt door andere websites met een bepaalde autoriteit dan doet dat iets met de autoriteit van je website. Dus hoe meer andere website naar je website linken hoe beter zou je zeggen. Let er hierbij wel op dat het gaat om kwalitatieve backlinks van website met een sterke relevantie tot het onderwerp waar je over schrijft. Kwalitatieve backlinks zijn nog steeds heel waardevol voor het optimaliseren van je website.
De waarde van featured snippets gaat omhoog
Featured snippets zijn gemaakt met het oog op mobiele optimalisatie. Dit is gunstig gebleken, aangezien featured snippets nu 50% van een smartphonescherm beslaan. Feature snippets zijn altijd een game-changer geweest. Omdat feature snippets twee keer in de eerste SERP worden getoond, is dit het geval. Maar het duurde niet lang voordat mensen featured snippets aanzagen voor advertenties, en velen van hen vermeden erop te klikken.
Hoewel Google featured snippets en de beste organische zoekresultaten gebruikte om dubbele zoekresultaten te elimineren, blijven featured snippets een belangrijk aspect van SEO. Sindsdien heeft Google een verscheidenheid aan aanbevolen fragmenten gemaakt om zo efficiënt mogelijk op vragen te reageren. Featured snippets kunnen worden aangepast om het verkeer te vergroten, terwijl dit nog in uitvoering is.
Voorbeeld van een Snippet van Internet Marketing Academy: “Wat zijn basisbehoeften marketing”. Het eerste zoekresultaat is een featured snippet. Hierbij is het vooral belangrijk dat je de vraag zo goed mogelijk beantwoord.
Wil je alles weten over de SEO Trends van 2023? Internet Marketing is er om jou te daarbij te helpen! #WESUPPORTYOU