Missie Visie Strategie – OKR Methode
Is het altijd belangrijk om een missie en een visie te hebben? Als je een eenmanszaak hebt hoef je dit niet perse te schrijven of in beeld te hebben. Iedereen weet wat een klussenbedrijf of kapster doet en waarom ze er zijn. Ze zijn duidelijk te omschrijven voor de meeste mensen. Daarnaast zegt persoonlijkheid van de persoon achter de eenmanszaak, veel over het bedrijf. Het hebben van een juiste identiteit (personal brand) zorgt ervoor dat je je onderscheid en de juiste mensen kunt aantrekken net als een influencer. Ze hebben vaak een hele unieke en duidelijke identiteit. Wanneer je aan personal branding wilt doen, is het goed om te weten wat je wilt uitstralen. Het moet over een langere tijd zichtbaar zijn. Daarnaast wil je ook laten weten waar je als bedrijf voor staat zodat je klanten kunt aantrekken. Voor zowel grote als voor kleine bedrijven is het goed om duidelijk te weten waar je aan wilt bouwen. Grote bedrijven met veel medewerkers hebben vaak veel moeite om een goed beeld te geven van hun onderneming en hun identiteit. Terwijl dit voor hun communicatie en uitstraling naar klanten, leveranciers, medewerkers etc. heel belangrijk is. Vooral in een grote en brede markt. Ook wordt het gebruikt om de juiste koers te bepalen waarmee je een strategisch marketingplan kunt maken.
De visie en de missie worden heel vaak door elkaar gehaald. Veel bedrijven gebruiken deze termen door elkaar. Beiden hebben echter elk een ander doel. Een visie beschrijft waar de organisatie in de toekomst wil zijn; de missie beschrijft wat de organisatie nu moet doen om de visie te realiseren. De visie en de missie moeten elkaar ondersteunen, maar de missie is specifieker. Het bepaalt hoe de organisatie zich onderscheid ten opzichte van andere bedrijven in de branche.
Wat is een missie
Een “Mission Statement” omschrijft de activiteiten van het bedrijf, de doelstellingen en de aanpak om die doelstellingen te bereiken. Een missie speelt zich dagelijks af. Enkele vragen die je kan beantwoorden bij het maken van een missie zijn:
- Waarom bestaat de organisatie?
- Welke behoefte vult het bedrijf in?
- Waar geloven wij in?
- Wat doet de onderneming?
- Voor wie doen wij het?
- Wat zijn de unique selling points (onderscheidend vermogen)?
- Wat zijn de kernwaarden?
Voorbeelden van kernwaarden:
- Innovatie stimuleren
- Maatschappelijk verantwoord ondernemen
- Respect hebben voor elkaar
- Vertrouwen en vrijheid
- Stimuleren van diversiteit
Wat is een visie
Een “Vision Statement” beschrijft de gewenste toekomstige positie van het bedrijf binnen de samenleving of voor een specifieke doelgroep. Met een visie bepaal je welk doel je bereikt wilt hebben in de toekomst en hoe de ideale wereld eruit ziet. Kortom als we onze missie en de dagelijkse activiteiten uitvoeren dan moet onze visie in de verre toekomst haalbaar zijn. Waar een doelstelling SMART is en dus haalbaar moet zijn is dat met een visie juist onhaalbaar. Een visie zou je dus ook kunnen zien als een “op dit moment nog een onhaalbare doelstelling maar over 10 jaar niet meer, vandaar dat wij bestaan met onze missie”. Elementen van missie en visie worden vaak gecombineerd om een verklaring te geven van de doelen, doelen en waarden van het bedrijf. Soms worden de twee termen echter door elkaar gebruikt.
Waar staan de letters SMART voor?
- Specific (simple, sensible, significant).
- Measurable (meaningful, motivating).
- Achievable (agreed, attainable).
- Relevant (reasonable, realistic and resourced, results-based).
- Time bound (time-based, time limited, time/cost limited, timely, time-sensitive).
Enkele kenmerken van een visie:
- Uiteindelijke doel van de organisatie in de toekomst
- Een kijk op de langere termijn
- Gericht op de markt of de wereld (leefomgeving)
Wanneer je een strategisch marketingplan gaat maken dan is het verstandig om onderstaande goed in beeld te brengen. Nadat je dit in beeld hebt gebracht kan je de juiste koers en doelen uitstippelen. Hiermee geef je het kader voor kleine en grotere groepen om hun doelen te halen.
- Missie
- Kernwaarden
- Visie
Missie en Visie van Google
Missie: “Alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.”
Visie: “om met één klik toegang te bieden tot informatie over de hele wereld.”
Slogan: “Do the right thing.”, “Don’t be evil.”
Missie en Visie van Amazon
Missie: “We streven ernaar het meest klantgerichte bedrijf van de aarde te zijn. Onze missie is om de lat van de klantervaring voortdurend hoger te leggen door internet en technologie te gebruiken om consumenten te helpen alles te vinden, te ontdekken en te kopen, en om bedrijven en makers van inhoud in staat te stellen hun succes te maximaliseren.”
Visie: “Onze visie is om het meest klantgerichte bedrijf op aarde te zijn; om een plek te bouwen waar mensen alles kunnen vinden en ontdekken wat ze online willen kopen”
Amazon werd gebouwd door de visie van Jeff Bezos en deze vier pijlers:
- Klantgerichtheid
- Continue optimalisatie
- Cultuur van innovatie
- Corporate Agility
Slogan: “Work Hard. Have Fun. Make History.”
Missie en Visie van Apple
Missie: “Om de beste persoonlijke computerproducten en ondersteuning te bieden aan studenten, docenten, ontwerpers, wetenschappers, ingenieurs, zakenmensen en consumenten in meer dan 140 landen over de hele wereld.”
Visie: “We geloven dat we op aarde zijn om geweldige producten te maken en dat verandert niet. We zijn hier om de beste producten op aarde te maken en de wereld beter achter te laten dan we hem aantroffen. ”
Slogan: “Think Different”
Missie en Visie van Nike
Missie: “Al het mogelijke te doen om het menselijk potentieel uit te breiden. We doen dat door baanbrekende sportinnovaties te creëren, door onze producten duurzamer te maken, door een creatief en divers wereldwijd team op te bouwen en door een positieve impact te hebben in de gemeenschappen waarin we leven. en werk.”
Visie: “Om elke atleet ter wereld inspiratie en innovatie te brengen.”
Slogan: “Just do it.”
Missie en Visie van Tesla
Missie: “De wereldwijde transitie naar duurzame energie versnellen”.
Visie: “Om het meest fascinerende autobedrijf van de 21e eeuw te creëren door de transitie van de wereld naar elektrische voertuigen te stimuleren.”
Slogan: “Making the world a better place.”
Missie en Visie van Ikea
Missie: “Een breed scala aan goed ontworpen, functionele woninginrichtingsproducten aanbieden tegen prijzen die zo laag zijn dat zoveel mogelijk mensen het zich kunnen veroorloven.”
Visie: “Om een beter dagelijks leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen.”
Slogan: “Aandacht maakt alles mooier.”, “Ontwerp je eigen leven.”, “betaalbare oplossingen voor een beter leven”
Missie en Visie van Microsoft
Missie: “Om elk persoon en elke organisatie op de planeet de mogelijkheid te geven om meer te bereiken.”
Visie: “Om mensen en bedrijven over de hele wereld te helpen hun volledige potentieel te realiseren.”
Slogan: “Be what’s next.” vervangt “Your potential, our passion.”
Missie en Visie van Spotify
Missie: “Onze missie is om het potentieel van menselijke creativiteit te “unlocken” – door een miljoen creatieve artiesten de kans te geven van hun “art” te leven en miljarden fans de kans te geven om ervan te genieten en zich erdoor te laten inspireren.”
Visie: “We stellen ons een cultureel platform voor waar professionele “creators” zich kunnen losbreken van alle beperkingen van hun medium en waar iedereen kan genieten van een meeslepende artistieke ervaring die ons in staat stelt empathie te hebben voor elkaar wat je het gevoel geeft deel uit te maken van een groter geheel.”
Missie en Visie van Coca Cola Company
Missie: Onze ‘Roadmap’ begint met onze missie, die blijvend is. Het verklaart ons doel als bedrijf en dient als de norm waartegen we onze acties en beslissingen afwegen: Om de wereld op te frissen. Om inspirerend te zijn tijdens momenten van optimisme en geluk. Om waarde te creëren en een verschil te maken.
Visie: Om onze missie te bereiken, hebben we een reeks doelen ontwikkeld, die we samen met onze bottelaars zullen realiseren: People: elkaar inspireren om het beste te zijn dat we kunnen zijn door een geweldige werkplek te bieden. Portfolio: de wereld een portfolio van drankenmerken die anticiperen op en voldoen aan de wensen en behoeften van mensen Partners: een winnend netwerk van partners koesteren en wederzijdse loyaliteit opbouwen. Planet: een verantwoordelijke wereldburger zijn die het verschil maakt door te helpen bij het opbouwen en ondersteunen van duurzame gemeenschappen Profit: maximaliseren van het lange termijn rendement voor aandeelhouders, terwijl we ons bewust zijn van onze algemene verantwoordelijkheden. Productiviteit: een zeer effectieve, gestroomlijnde en snel veranderende organisatie zijn.
Slogan: “Together Tastes Better. ”
OKR Methode: Wat is dat?
OKR: Van je missie en visie naar meetbare resultaten. Grote bedrijven zoals Intel, Google, Amazon, Samsung en Spotify maken gebruik van deze methode. Door het behalen van hun Key Results komen ze steeds dichter hun eind doel. Deze doelen zijn meestal opgesplitst verschillende periodes. Denk aan een doel voor een heel jaar, kwartaal, maand of dag. Door ze meetbaar te maken weet je precies wat je per dag moet doen om je grote doel te behalen. Deze methode werkt het best vanuit een duidelijke missie en visie.
Context marketing vs. content marketing
Content schrijf je om vele redenen. Zo kan je informatieve content maken of SEO (Search Engine Optimization) content. Door SEO content probeer je een pagina of website hoger te laten ranken in de organische zoekresultaten van de grote zoekmachines. Informatieve content en SEO content zijn slechts t twee vormen van content.
Stel je doet aan SEO content creation, welk doel heb jij hier dan eigenlijk mee? Is het het puur traffic? Waarvoor wil je traffic? Welke traffic wil je exact? In welke locaties wil je deze traffic? Wat wil je met je content nu eigenlijk bereiken?
Steeds meer bedrijven maken gebruik van content marketing. Dus om hierin op te vallen en onderscheidend te zijn kun je gebruik maken van context marketing.
Maak gebruik van context marketing
Door gebruik te maken van content in de juiste context gecombineerd met de juiste timing, kun je het gewenste doel bereiken dat je voor ogen hebt. Je maakt nu gebruik van context marketing. Om dit goed toe te passen moet je weten wie je doelgroep is, waar je merk of product voor staat en wat je culturele waarden zijn. Dankzij een duidelijke missie en visie krijg je beter inbeeld wat je exact wilt bereiken. Neem context marketing daarom mee in je strategisch marketingplan.