Minimum Viable Audience
Minimum Viable Audience (MVA). Je wist misschien van het bestaan van de term “Minimum Viable Product” (MVP / Minimaal Levensvatbaar Publiek) maar bij de term “Minimum Viable Audience” gaat het juist over het vinden van de kleinste doelgroep waarmee jij je bedrijf winstgevend kunt runnen.
“stop met proberen om iedereen te bedienen; in plaats daarvan, over-deliver aan de weinigen die echt van je willen horen”
Iedereen hier heeft vast gehoord over bedrijven die zijn begonnen als kleine startups met een bescheiden begin. Alles lijkt soepel te verlopen zonder enige hapering totdat je je realiseert dat je een Minimum Viable Audience nodig hebt. Marktonderzoek doen en met min of meer een levensvatbaar product op de proppen komen, zal bijna niets betekenen als je niet vanaf het begin de aandacht van je doelgroep hebt, gecombineerd met een minimale markt die interesse heeft in je product.
Als je wilt dat je bedrijfsplan een winstgevend succes wordt, dan moet je een Minimum Viable Audience opbouwen. De kritische massa bereiken en daarmee werken kan niet langer het succes van je dromen garanderen. Daarom zullen we vandaag vijf beste manieren doornemen om een Minimum Viable Audience op te bouwen, zodat je visies tot leven kunnen komen!
Wat is een Minimum Viable Audience?
Het zal je inmiddels wel zijn opgevallen dat ik de term ‘Minimum Viable Audience’ meerdere keren heb gebruikt. Dus wat betekent dit eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk voor een lean startup of een klein bedrijf? Minimum Viable Audience is, zoals de naam al doet vermoeden, de kleinste potentiële markt die je moet bedienen om je bedrijfsplan te verzekeren van winstgevend succes. Het is het minimum aantal mensen dat je moet dienen voor het levensvatbaar maken van je bedrijf.
De visie van Seth Godin werpt een helder licht op het belang om je te concentreren op je Minimum Viable Audience. Volgens Seth’s Blog is het het beste om de behoeften van je publiek te bestuderen en een uitstekend product te ontwikkelen in plaats van een gemiddeld product voor de massa te creëren.
“Vind geen klanten voor je producten, vind producten voor je klanten.” – Seth Godin
Als je je minimaal levensvatbare publiek kunt prikkelen en boeien door ze het product te geven dat ze willen en nodig hebben, zul je zien dat deze groep toch niet zo klein is. Je zult ook leren dat, ook al is het maar een kleine groep mensen, tevreden klanten hun verhalen (jouw product of dienst) met andere mensen zullen delen en je in een mum van tijd je markt kunt opbouwen. Een andere uitstekende uitspraak van Seth over waarom je je niet moet richten op de behoeften van een groot publiek is: “probeer niet een product voor iedereen te maken, want dat is een product voor niemand.” Als je je te veel zorgen maakt over wat iedereen wil en al deze wensen in je product probeert te verwerken, kun je eindigen met een product dat niemand wil.
5 strategieën voor het opbouwen van een minimaal viable audience
Dus nu iedereen een idee heeft over wat we bedoelen met het minimaal haalbare publiek en waarom het zo cruciaal is in een wereld van lean digitale marketing en kleine bedrijven, is het tijd om te onderzoeken hoe je het kunt opbouwen:
1 Bestudeer de behoeften en voorkeuren van je publiek
Dit punt lijkt misschien nogal voor de hand liggend, maar het is een essentieel onderdeel van elke zakelijke onderneming. De meeste ondernemingen beginnen niet groot. Het opbouwen van een merkidentiteit en een plek in de markt kost tijd. Een uitstekend voorbeeld van hoe belangrijk het is om de voorkeuren en wensen van je publiek te bestuderen, is Clay Collins’ 8-cijferige softwarebedrijf, dat is ontstaan uit een eenvoudige blog.
2 Neem alle feedback in je op en verbeter je product of dienst
Zelfs nadat je een nieuw product op de markt hebt gebracht dat is afgestemd op de voorkeuren van je publiek, zullen ze er waarschijnlijk iets over te zeggen hebben. Neem al deze feedback, positief of negatief, in je op en verbeter je product. Je introduceert bijvoorbeeld een applicatie die je dagelijkse fysieke activiteiten, zoals wandelen en hardlopen, kan bijhouden. Veel mensen zullen tevreden zijn met wat het doet, maar sommigen zeggen misschien dat het hun hartslag niet kan controleren, of dat het hen niet vertelt hoeveel calorieën ze op een dag verbranden. Dit zijn allemaal kansen voor u om je product te verbeteren. Neem alle positieve feedback in je op en probeer deze te verbeteren. Aan de andere kant, leg alle beperkingen uit die je product heeft en probeer de ontbrekende functies toe te voegen.
Op deze manier blijft je je product verbeteren en leert u stap voor stap meer mensen tevreden te stellen.
3 Houd je niet in met wat je te bieden hebt
Als er een extra of toegevoegde waarde is die u aan je minimaal levensvatbare doelgroep kunt bieden, weerhoud je er dan niet van deze te geven. Ja, het lijkt misschien alsof dit punt je bedrijf op papier zal schaden. Maar op de lange termijn zal je realiseren dat je publiek de waardevolle inhoud en diensten die je levert, waardeert. Stel dat je software hebt die namen en nummers kan opnemen en eenvoudige berekeningen kan maken met de gegevens die je invoert, met een enkele klik. Het zou helpen als je overweegt het gedeelte uit te geven waar je gratis namen en nummers kunt opnemen. En zet een prijs op het vermogen om eenvoudige berekeningen te maken. Natuurlijk zullen veel mensen het alleen gebruiken om de namen en nummers op te nemen. Maar ze zullen zich realiseren dat deze getallen meestal moeten worden doorgerekend en berekend om waardevolle informatie te verstrekken. Met de moeiteloze oplossing van het andere deel van je software, zullen dezelfde gratis gebruikers bereid zijn te betalen voor de service.
4 Voeg enkele unieke call-to-actions toe
Volgens internetlivestats.com zijn er wereldwijd meer dan 1,5 miljard websites. Van deze 1,5 miljard websites zijn er ongeveer 600 miljoen blogs over verschillende onderwerpen. Het laatste dat u wilt, is opgaan in de andere 1,5 miljard websites en 600 miljoen blogs. Veel websites en blogs vragen hun lezers en bezoekers om zich te abonneren op hun e-mail of inhoud door schaamteloos te zeggen: “abonneer u alstublieft” in een hoek van hun pagina. Het is echter zeer onwaarschijnlijk dat zelfs 0,5% van de bezoekers van je pagina zich zal abonneren. Wat u moet doen om deze bezoekers vergrendeld te houden, is door hen kansen te bieden om deel uit te maken van je publiek. Het is niet alleen een abonnement waarmee u op de lange termijn kunt overleven. De blogs op leadpages.net komen bijvoorbeeld met een upgrade die mensen kunnen downloaden. Deze upgrade bestaat uit onderwerpen die relevant zijn voor de hoofdblog, zoals een pakket artikelen waarin elk punt van de oorspronkelijke blogpost in detail wordt uitgelegd.
5 Behandel elke product lancering gelijk
Op dit punt moet u aan elk product evenveel belang hechten alsof het je eerste lancering is. Je moet alles doen wat je deed, van marktonderzoek tot het product-idee, met je tweede lancering, zoals je deed met de eerste. Kijk wat er werkte aan het laatste bericht of product, en wat er niet zo goed mee ging. Houd deze punten in gedachten en probeer ze te onthouden bij je volgende lancering. Het lijkt misschien vervelend om steeds maar weer door hetzelfde proces te gaan, maar het zal je helpen om naar de sterren te reiken waarop je mikte. Is automatisering nodig? Moet je je spel opvoeren? Stel dit soort vragen voor elke lancering.
“Ambiguïteit is je vriend als je wilt innoveren”
Belangrijkste punten om te onthouden
- 1 Het eerste dat u in gedachten moet houden, is de behoeften van je klant en publiek te begrijpen.
- 2 Je maakt geen klant voor je product. Je maakt een product voor je klant. Probeer je product of dienst altijd te verbeteren door naar je klanten te luisteren.
- 3 Wat ze wel en niet leuk vinden, zal dienen als een uitstekende blauwdruk voor verbetering en verdere ontwikkeling.
- 4 Ontdek hoeveel je je klanten kunt geven zonder je bedrijf schade te berokkenen.
- 5 Als u meer kunt bieden dan wat u nu aanbiedt, leer dan over de opties en trek waar nodig een grens.
- 6 Onderscheid uzelf van andere websites en blogs door meerdere en unieke calls-to-action toe te voegen.
Tot slot, als u wilt dat al je plannen een succes worden, kan je elk product het minst als een lancering beschouwen en zoveel mogelijk feedback krijgen.
Conclusie
Met behulp van internet kun je jezelf altijd en overal digitale marketing aanleren. Is er iets dat je leuk of niet leuk vindt aan dit bericht? Voel je vrij om deel te nemen aan de discussie vanuit de opmerkingen. U kunt ook de problemen delen waarmee u als klein bedrijf wordt geconfronteerd en de benodigde hulp krijgen.
Meer over Minimum Viable Audience
De term is bedacht door marketingexpert Seth Godin. Hij zegt dat de Minimum Viable Audience de kleinste groep is die je mogelijk zou kunnen ondersteunen in je werk. We denken meestal dat we duizenden of miljoenen mensen moeten bereiken om een winstgevend bedrijf te hebben. Dat zal er echter waarschijnlijk toe leiden dat we een gemiddeld product maken voor gemiddelde mensen. Als we echt het leven van andere mensen willen beïnvloeden, moeten we ons minimale levensvatbare publiek vinden. Wanneer we echte waarde creëren voor andere mensen, kunnen we een winstgevende onderneming hebben.
Seth Godin zegt ook dat hij zich moet concentreren op de dromen, wereldbeelden en energie van het publiek. Als je de leden van dit publiek mocht kiezen, wie zou je dan kiezen? Als je ze kon kiezen en ze moest verrassen omdat je niemand anders beschikbaar had, zou je product of dienst dan verbeteren? Als je geen andere keuze had dan de nee-zeggers (ze zitten niet in de groep) of de mensen die denken dat ze jou of je werk niet nodig hebben, te negeren, zou dat je dan dwingen om te stoppen met compromissen te sluiten en te beginnen uit te blinken?
“Door met de Minimum Viable Audience te werken, bereikte ik winstgevendheid met mijn eerste bedrijf”
Focus op de juiste KPI’s
Seth Godin: Mijn eerste bedrijf ontwikkelde games voor Facebook en mobiele apparaten. Als mensen het over games hebben, hebben ze het meestal over de verkoop van eenheden of downloads. Dat heb ik nooit begrepen. Hoe zit het met geld? Toen ik mijn gamingbedrijf begon, moest ik geld genereren om te overleven. Het maakte me niet uit wanneer ik andere mensen hoorde praten over het aantal downloads dat ze hadden.
Ik sprak eens met een ondernemer achter een ander gamingbedrijf en hij vertelde me dat zijn nieuwe game 10 miljoen downloads had. Dat ziet er goed uit, toch? Toen vroeg ik hoeveel geld het spel had verdiend. Zijn antwoord schokte me: “niet zo veel.” Hij was blij met het aantal downloads. Dat had voor mij geen enkele zin. Focussen op de verkeerde KPI’s (key performance indicator) zal ertoe leiden dat je andere dingen gaat doen. Als u meer downloads wilt hebben, zult u iets doen om dat te bereiken. Als je meer geld wilt verdienen, ga je dingen doen die daarmee verband houden. Je denkt misschien dat je beide kunt proberen, maar het Russische spreekwoord zegt:
“Als je op twee konijnen jaagt…je zult geen van beide vangen.”
Dat is waar. Geloof me, ik heb geprobeerd het tegendeel te bewijzen, maar het werkte niet.
Steve Jobs zei ook:
“Mensen denken dat focus betekent ‘ja’ zeggen tegen datgene waar je je op moet concentreren. Maar dat is helemaal niet wat het betekent. Het betekent ‘nee’ zeggen tegen de honderd andere goede ideeën die er zijn. Je moet zorgvuldig kiezen. Ik ben eigenlijk net zo trots op de dingen die we niet hebben gedaan als op de dingen die ik wel heb gedaan.”
Dat geldt ook voor de Minimaal Viable Audience. Je kunt niet iedereen tevreden stellen. Je moet beslissen wie zinvol is voor je bedrijf.
Toen mijn bedrijf groeide, vroegen mensen me hoeveel downloads ik had. “Ik weet het niet”, antwoordde ik. “Daar trek ik me niet veel van aan. Het gaat mij om het geld dat we verdienen.” Mensen waren geschokt. Omdat mijn focus lag op geld verdienen, zocht ik naar de gebruikers die mijn rekeningen zouden betalen.
“Vanity-statistieken: goed om je geweldig te voelen, slecht voor actie.”
Vanity-statistieken zijn dingen die je kunt meten die er niet toe doen. Ze hebben geen directe correlatie met cijfers die spreken over zakelijk succes. Mensen gebruiken ijdelheidsstatistieken omdat ze niet weten dat deze cijfers niet echt tellen of omdat ijdelheidsstatistieken je het gevoel kunnen geven dat je resultaten behaalt, ook al vertellen ze je niet echt iets over de gezondheid of groei van je bedrijf.
Seth Godin zegt dat als je iets voor massa wilt creëren, je waarschijnlijk iets gemiddelds zult creëren, wat je waarschijnlijk niet ver zal brengen. Concentreer je op het vinden van je minimaal levensvatbare doelgroep en het creëren van waarde voor hen. In plaats van groter te zijn, focus je op beter zijn. Als je dat doet, bereik je winstgevendheid.