BE THE VISIONARY.


Jij bent de visionair, kijkend naar een mooiere toekomst. Jij gelooft en weet zeker dat je de wereld kunt verbeteren. Jij creëert nieuwe waarde en positieve energie. Je creëert de zekerheid naar onafhankelijkheid en de zekerheid naar vrijheid. Voor jezelf en voor anderen. Jij zoekt en vindt, je ontdekt nieuwe mogelijkheden en ziet nieuwe kansen. Jij bent in beweging en hebt de controle over waar je bent en waar je heen wilt gaan. Waar en wanneer jij het wilt. Jij komt in actie en maakt de juiste stappen. Jij weet hoe het moet. Ideeën maken de toekomst. Zo simpel is het.

#JUSTCREATE.

BE THE VISIONARY. Details of the big picture and the sum of details. You know what the result is. Create Your Imagination. #JUSTCREATE Create Your Imagination Ideeën zijn prachtig. Ze ontstaan in je hoofd en geven je positieve energie. Ze ontstaan vanuit je verbeelding.
#JUSTCREATE.
BECOME FAMOUS Heb jij een grote following base op Instagram, Youtube of je online blog en wil je geld verdienen? Heb jij minimaal 1000 volgers? Maak gebruik van een Influencer Manager. Just Create It! CREATE YOUR Je bent nu hier, kijkend naar een mooiere toekomst. Je hebt een visie en komt hiervoor in actie. Elke dag weer een stap dichterbij. Jij bent een visionair. Jij creëert het. Jij hebt de controle OWN LIFE.

Hoe maak je een goed ondernemings­plan

Wanneer moet je nu een ondernemingsplan schrijven? Om te beginnen is het niet verplicht om te doen. Het is wel nodig wanneer je met je bedrijf vreemd vermogen wilt aantrekken van de bank of van investeerders. Banken en investeerders willen graag weten met welke ondernemer ze exact te maken hebben.

Tip: Een ondernemingsplan moet vooral simpel en duidelijk zijn. Maak het dus niet te ingewikkeld.

Een ondernemingsplan vergroot je kansen op een goede start met je bedrijf. Het laat zien dat je bewust naar de markt kijkt en kansen goed inbeeld hebt. Natuurlijk willen investeerders weten of ze hun geld in jouw plan moeten investeren.

Een ondernemingsplan bestaat uit drie belangrijke onderdelen.

  • Je onderneming (informatie over je bedrijf)
  • Het marketingplan
  • Het financieel plan

1. Je bedrijf

Beschrijf globaal wat je idee is en hoe je denkt je bedrijf op te willen zetten. Beschrijf zo duidelijk (SMART) mogelijk hoe jij je doelstellingen denkt te halen. Geef ook aan op welk marktsegment (doelgroep) jij je wilt richten. Belangrijke punten die je vermeld zijn:

  • Rechtsvorm
  • Bedrijfsnaam
  • K.v.k. inschrijving
  • Locatie
  • Verzekeringen en vergunningen
  • Algemene voorwaarden
  • Hoe doe jij je administratie
  • Personeel
  • Je visie
  • Hoe jij je pensioen regelt

2. Je marketingplan

Een marketingplan is een zeer belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan. Hier laat je zien dat je de markt hebt onderzocht door je markonderzoek en hoe jij je onderscheid ten opzichte van concurrenten.

In een marketingplan staan de volgende onderdelen.

  • Maak een SWOT-analyse
  • Bepaal je marketingdoelen (missie, visie, strategie, doelen)
  • Omschrijf je doelgroep (marktsegmentatie: demografische criteria, geografische criteria, sociaaleconomische criteria, psychografische criteria, gedragscriteria)
  • Creëer je brand (merk imago)
  • Je marketingmix (4P’s: product, prijs, promotie en plaats)
  • Bepaal je marketingbudget voor de komende maanden (Bijvoorbeeld: €150,-/maand)
  • Maak een planning voor je marketing campagnes

3. Het financieel plan

Het financieel plan is vooral bedoelt om inzicht te geven of je plannen financieel haalbaar zijn. Natuurlijk kun je niet alles van te voren weten maar investeerders moeten wel vertrouwen kunnen krijgen in de haalbaarheid. Daarnaast is het ook voor jezelf goed om hier inzicht in te hebben. Het laat zien dat je hier goed over nagedacht hebt.

Het financieel plan bestaat uit vier deelbegrotingen. De eerste twee onderdelen vormen samen de beginbalans van je bedrijf.

  • De investeringsbegroting
  • De financieringsbegroting

Hier geef je aan welke investeringen nodig zijn zodat je je bedrijf kunt runnen. Daarnaast geef je hieraan hoe je dit wilt gaan financieren. Bijvoorbeeld met eigenvermogen of een gedeelte met vreemd vermogen.

De overige twee onderdelen bestaan uit:

  • De exploitatiebegroting
  • De liquiditeitsbegroting

In de exploitatiebegroting geef je aan welke kosten je verwacht. Deze geef je aan over een bepaalde periode. Met een liquiditeitsbegroting geef je aan of je hier dan ook genoeg geld voor hebt.

Het meest belangrijke in een onderneming is dat je voldoende liquiditeit hebt. In de meeste ondernemingen moet je eerst investeren voordat je geld ontvangt. Zodra jij door een liquiditeitsprobleem je marketingbudgetten moet verlagen zullen ook de opbrengsten lager zijn. Een ondernemer moet altijd voldoende geld hebben om te kunnen ondernemen.