Hoe maak je een goed ondernemingsplan
Wanneer moet je nu een ondernemingsplan schrijven? Om te beginnen is het niet verplicht om te doen. Het is wel nodig wanneer je met je bedrijf vreemd vermogen wilt aantrekken van de bank of van investeerders. Banken en investeerders willen graag weten met welke ondernemer ze exact te maken hebben.
Tip: Een ondernemingsplan moet vooral simpel en duidelijk zijn. Maak het dus niet te ingewikkeld.
Een ondernemingsplan vergroot je kansen op een goede start met je bedrijf. Het laat zien dat je bewust naar de markt kijkt en kansen goed inbeeld hebt. Natuurlijk willen investeerders weten of ze hun geld in jouw plan moeten investeren.
Een ondernemingsplan bestaat uit drie belangrijke onderdelen.
- Je onderneming (informatie over je bedrijf)
- Het marketingplan
- Het financieel plan
1. Je bedrijf
Beschrijf globaal wat je idee is en hoe je denkt je bedrijf op te willen zetten. Beschrijf zo duidelijk (SMART) mogelijk hoe jij je doelstellingen denkt te halen. Geef ook aan op welk marktsegment (doelgroep) jij je wilt richten. Belangrijke punten die je vermeld zijn:
- Rechtsvorm
- Bedrijfsnaam
- K.v.k. inschrijving
- Locatie
- Verzekeringen en vergunningen
- Algemene voorwaarden
- Hoe doe jij je administratie
- Personeel
- Je visie
- Hoe jij je pensioen regelt
2. Je marketingplan
Een marketingplan is een zeer belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan. Hier laat je zien dat je de markt hebt onderzocht door je markonderzoek en hoe jij je onderscheid ten opzichte van concurrenten.
In een marketingplan staan de volgende onderdelen.
- Maak een SWOT-analyse
- Bepaal je marketingdoelen (missie, visie, strategie, doelen)
- Omschrijf je doelgroep (marktsegmentatie: demografische criteria, geografische criteria, sociaaleconomische criteria, psychografische criteria, gedragscriteria)
- Creëer je brand (merk imago)
- Je marketingmix (4P’s: product, prijs, promotie en plaats)
- Bepaal je marketingbudget voor de komende maanden (Bijvoorbeeld: €150,-/maand)
- Maak een planning voor je marketing campagnes
3. Het financieel plan
Het financieel plan is vooral bedoelt om inzicht te geven of je plannen financieel haalbaar zijn. Natuurlijk kun je niet alles van te voren weten maar investeerders moeten wel vertrouwen kunnen krijgen in de haalbaarheid. Daarnaast is het ook voor jezelf goed om hier inzicht in te hebben. Het laat zien dat je hier goed over nagedacht hebt.
Het financieel plan bestaat uit vier deelbegrotingen. De eerste twee onderdelen vormen samen de beginbalans van je bedrijf.
- De investeringsbegroting
- De financieringsbegroting
Hier geef je aan welke investeringen nodig zijn zodat je je bedrijf kunt runnen. Daarnaast geef je hieraan hoe je dit wilt gaan financieren. Bijvoorbeeld met eigenvermogen of een gedeelte met vreemd vermogen.
De overige twee onderdelen bestaan uit:
- De exploitatiebegroting
- De liquiditeitsbegroting
In de exploitatiebegroting geef je aan welke kosten je verwacht. Deze geef je aan over een bepaalde periode. Met een liquiditeitsbegroting geef je aan of je hier dan ook genoeg geld voor hebt.
Het meest belangrijke in een onderneming is dat je voldoende liquiditeit hebt. In de meeste ondernemingen moet je eerst investeren voordat je geld ontvangt. Zodra jij door een liquiditeitsprobleem je marketingbudgetten moet verlagen zullen ook de opbrengsten lager zijn. Een ondernemer moet altijd voldoende geld hebben om te kunnen ondernemen.