BE THE VISIONARY.


Jij bent de visionair, kijkend naar een mooiere toekomst. Jij gelooft en weet zeker dat je de wereld kunt verbeteren. Jij creëert nieuwe waarde en positieve energie. Je creëert de zekerheid naar onafhankelijkheid en de zekerheid naar vrijheid. Voor jezelf en voor anderen. Jij zoekt en vindt, je ontdekt nieuwe mogelijkheden en ziet nieuwe kansen. Jij bent in beweging en hebt de controle over waar je bent en waar je heen wilt gaan. Waar en wanneer jij het wilt. Jij komt in actie en maakt de juiste stappen. Jij weet hoe het moet. Ideeën maken de toekomst. Zo simpel is het.

#JUSTCREATE.

BE THE VISIONARY. Details of the big picture and the sum of details. You know what the result is. Create Your Imagination. #JUSTCREATE Create Your Imagination Ideeën zijn prachtig. Ze ontstaan in je hoofd en geven je positieve energie. Ze ontstaan vanuit je verbeelding.
#JUSTCREATE.
BECOME FAMOUS Heb jij een grote following base op Instagram, Youtube of je online blog en wil je geld verdienen? Heb jij minimaal 1000 volgers? Maak gebruik van een Influencer Manager. Just Create It! CREATE YOUR Je bent nu hier, kijkend naar een mooiere toekomst. Je hebt een visie en komt hiervoor in actie. Elke dag weer een stap dichterbij. Jij bent een visionair. Jij creëert het. Jij hebt de controle OWN LIFE.

Google Tag Manager Instellen Uitleg

Google Tag Manager Instellen Uitleg. De Google Tag Manager is een makkelijke tool waarmee je zonder programmeerkennis heel veel kunt “programmeren met kant en klare bouwstenen” op je website. Nadat je eenmalig de Google Tag Manager op je website installeert ben je klaar om te beginnen. Maar wanneer gebruik je het en waarom zou je de Google Tag Manager hiervoor gebruiken? Je leest het in dit artikel.

1 Wat is de Google Tag Manager?

De Google Tag Manager is een handige tool voor het plaatsen van een stukjes code (JavaScript) op je website. Deze Google Tag plaats je eenmalig op je website. Voor het plaatsen van functionele code kun je ook gebruik maken van zelf geprogrammeerde JavaScript. JavaScript is een scripting taal die gebruikt wordt om websites functioneler te maken. Je internet browser snapt deze taal en weet wat het vervolgens moet doen of moet doorgeven. Wanneer je code snippets aan je website wilt toevoegen van bijvoorbeeld Google Ads, Google Analytics of andere code snippets kun je deze code managen vanuit één tool. De Google Tag Manager is zo’n tool waarmee je dit kunt managen. Hierdoor hoef je niet steeds je website codes aan te passen. Je hoeft slechts eenmalig een klein stukje code op je website te installeren en je bent klaar om er mee aan de slag te gaan. Daarnaast is het zo gemaakt dat je er geen JavaScript kennis voor nodig hebt. Ook is het ideaal voor internet marketeers die geen risico willen lopen om de website zelf te beschadigen. Elke versie of aanpassing in de Google Tag Manager sla je op onder een zelf te bedachte naam. Mocht er vervolgens iets niet goed gaan dan kun je vanuit de Google Tag Manager de aanpassingen terug zetten naar een eerder gemaakte versie.

2 Wat kan je allemaal met de Google Tag Manager?

De Google Tag Manager is in hoofdlijnen niets meer dan het makkelijker maken van het plaatsen van stukjes JavaScript code op je website. Dit betekend dus dat je er heel veel mee kunt doen. Heb je kennis van JavaScript dan kun je er natuurlijk nog veel meer mee. Wil je gebruik maken van bepaalde diensten van Hotjar of de Facebook Pixel dan dien je stukjes code op je website te installeren. Meestal tussen de <head> </head> van je website. Al deze code kun je voortaan installeren vanuit de Google Tag Manager.

De Google Tag Manager is ideaal wanneer je bepaalde data wilt door te geven aan Google Ads (voorheen: Google AdWords). Bijvoorbeeld wanneer je hele specifieke conversies wilt meten.

Het vinden van je doelgroep is vaak het duurst. Maat wat doe je nu met al die bezoekers die nog niets hebben gedaan? Wat doe ik met mensen waarvan ik wel weet dat ze van een bepaalde Pizza houden maar ze deze pizza nog niet bij mij hebben gekocht? Wat doe je met deze data waar je al wel voor betaald heb? Zonde van je Ad Spend als je hier niets mee zou doen. Zeker 95% zou dan in dit geval weggegooid geld zijn. Kortom; wanneer je een doelgroep bereikt hebt dan is het verstandig dat je hier ook op de lange termijn duurzaam gebruik van kunt maken.

Interesses van bereikte personen kun je verwerken en opslaan in verschillende doelgroep-lijsten waardoor je deze doelgroep goedkoper opnieuw kunt bereiken. Dankzij de Google Tag Manager is het makkelijk om conversies te meten en gebruikers toe te voegen aan hele specifieke doelgroep-lijsten. Wanneer je lijst groter is dan 1000 kun heel makkelijk opnieuw met deze eerder bereikte gebruikers communiceren via Google Ads. Van de 1000 gebruikers die je opnieuw bereikt ontdek je nieuwe interesses waardoor je ze weer aan een nieuwe doelgroep-lijst kunt toevoegen. Zo verfijn je je doelgroep steeds verder en verder waardoor je steeds rendabeler kunt adverteren in Google Ads.

Stel je hebt een doelgroep lijst van 1000 mensen die van Pizza houden in een straal van 5km. Dan kun je al deze mensen met een pizza blog regelmatig voorzien van content over pizza’s. Je re-marketing campagnes link je vervolgens steeds naar interessante berichten over de lekkerste pizza’s. Door regelmatig met je doelgroep te communiceren bouw je een echte band op met hen. Hierdoor verkoop je steeds makkelijker en sneller je diensten en producten op den duur.

4 Wat is de Google Tag?

De Google Tag Manager bestaat hoofdzakelijk uit drie onderdelen.

  • Tags
  • Triggers
  • Variabelen

Tags zou je kunnen zien als een type class waarin je gebruik kunt maken van verschillende “constructors” en “methods” (programmeertaal). Hier geef je in hoofdlijnen aan wat het doel is van je tag. Als een trigger voldoet aan bepaalde voorwaarden dan wordt de Tag verzonden naar je browser (denk aan het verzenden van een cookie of het doorgeven van informatie). Een variable is een adresnaam voor een stukje geheugen in je browser. Zo zou je een cookie kunnen opslaan als een variable. Denk aan een datum van deze cookie of het aantal pageviews van een unieke bezoeker.

Voorbeeld: Je wilt een doelgroep creëren in Google Ads van zeer geïnteresseerde mensen. Je besluit een doelgroep je maken van mensen die 30 keer een bepaalde pagina hebben bekeken en tot 90% naar beneden hebben gescrolld. Wanneer er voldaan wordt aan deze voorwaarden dient de Trigger ervoor te zorgen dat de Tag (gtag functie) geactiveerd wordt. Deze Tag zorgt er dan voor dat deze unieke bezoeker wordt toegevoegd aan je specifieke doelgroep.

In onderstaande stukje code (snippet) wordt de Tag verzonden naar een specifiek adres in je Google Ads account. Vet gedrukt is je unieke Google Ads Conversie Id en het schuingedrukte is een conversie label (bestemmingsadres waar deze specifieke Tag mee communiceert). Zodat deze conversie zichtbaar is in Google Ads.

<!-- Event snippet for GOOGLE TAG MANAGER UITLEG remarketing page -->
<script>
gtag('event', 'conversion', {
'send_to': 'AW-123456789/1234Conversie_LAbel1234',
'value': 25,
'currency': 'EUR',
'aw_remarketing_only': true
});
</script>

4 Wat is een conversie?

Jij bepaalt wat een conversie is. Zo zou je kunnen instellen dat elke bezoeker als een conversie gemeten wordt. Natuurlijk wil je wel bruikbare conversies meten. Denk aan het meten van unieke bezoekers, bezoekers die een formulier hebben ingevuld of iets hebben gekocht. Wanneer je gebruik maakt van Google Ads dan weet je dat je het maximale rendement uit je Ad Spend wilt. ROAS staat voor Return On Ad Spend. Dit is te vergelijken met de ROI (Return On Investment). Door gebruik te maken van alle mogelijkheden die Google biedt kun je het maximale halen uit je Ad Spend.

5 Hoe lang duurt het om de Google Tag Manager te begrijpen?

Wanneer je regelmatig met de Google Tag Manager werkt zal je het steeds sneller begrijpen. Voor de mensen die al wat meer thuis zijn in HTML, CSS, DOM Elements en JavaScript is het binnen een dag volledig te begrijpen. Waar het uiteindelijk omgaat is dat je weet wat je wilt bereiken en waarom je dit wilt. Verlies het doel niet uit het oog. Gebruik de Tag Assistant van Google om te testen of je Tag goed functioneert. Google biedt een handige extensie hiervoor.

6 Moet ik echt gebruik maken van de Google Tag Manager?

Je hoeft niet perse gebruik te maken van de Google Tag Manager. Je kunt ook alle snippets (stukjes code) op je website zetten tussen de <head>{ hier je snippets van Google }</head>. Het is alleen wel veel handiger om dit met de Google Tag Manager te doen. Daarnaast houdt jij je website code veel overzichtelijker. Zodra je de Google Tag Manager goed weet te gebruiken, kun je veel efficiënter werken.

7 Moet ik direct conversies meten in Google Ads?

Het meetbaar maken van je Google Ads zorgt ervoor dat je Google Ads de mogelijkheid geeft om je campagnes te optimaliseren op conversies. Jij weet welke doelen je wilt bereiken. Hiervoor moet je Google Ads wel de juiste informatie geven. Juist door je website meetbaar te maken kun je veel meer uit je Ad Spend halen. Daarnaast kun je campagnes instellen op het verhogen van hele specifieke conversies.

8 Moet ik direct doelgroepen aanmaken in Google Ads?

Het aanmaken van doelgroepen in Google Ads is een absolute must. Het is net zo logisch als de vraag, “Moet ik mijn emaillijst vergroten met waardevolle potentiele klanten?” Door de juiste doelgroepen aan te maken in Google Ads kun je heel gericht adverteren. Dit is waar het bij internet marketing vooral omgaat. De juiste boodschap communiceren aan de juiste doelgroep op het juiste moment. Voor je begint te adverteren is Google is het verstandig om direct gebruik te maken van deze mogelijkheden. Het is namelijk veel goedkoper om je doelgroep opnieuw te bereiken. Hierdoor haal je een hogere ROAS.

9 Kan ik de winkelwagen van mijn WooCommerce webshop ook meetbaar maken?

Je kunt heel makkelijk je webshop winkelwagen meetbaar maken met behulp van de Google Tag Manager. WooCommerce kan automatisch een cookie plaatsen van het aantal producten dat je aan je winkelwagen hebt toegevoegd. De naam van deze cookie “woocommerce_items_in_cart” zet je in een variabele in de Google Tag Manager. In de Trigger stel je in bij hoeveel producten de Tag moet worden gecommuniceerd aan de Google conversie id/label.

Een andere manier is door gebruik te maken van de dataLayer. Hierin kun je nagenoeg elke data vinden en om deze vervolgens te koppelen aan een Google Tag Manager Variabele. Hierna kun je het gebruiken voor het maken van keuzes (trigger) of het doorgeven van informatie aan andere applicaties.

<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
dataLayer.push({
 'transactionProducts': [{
   'sku': 'DD44',
   'name': 'T-Shirt',
   'category': 'Apparel',
   'price': 11.99,
   'quantity': 1
 },{
   'sku': 'AA1243544',
   'name': 'Socks',
   'category': 'Apparel',
   'price': 9.99,
   'quantity': 2
 }]
});
</script>

Om de key value pairs uit je dataLayer (te vergelijken met een JSON data met nested objects en arrays) te halen dien je iets van objects en arrays af te weten. Alles met “curlybraces” {} noemen we objecten. De “open brackets and close brackets” [] zijn arrays (lijsten). Deze lijsten kunnen dus objecten bevatten met key value pairs. Deze bereik je door eerst naar het juiste object te gaan. Bijvoorbeeld: transactionProducts.0.name. (key).

Gebruik de google console om te checken of je de juiste waarde krijgt. In dit geval zoals onderstaande. De 0 staat voor een de eerste index in dit array.

google_tag_manager["GTM-YOURGTMID"].dataLayer.get("transactionProducts.0.name") //value = 'T-Shirt'
google_tag_manager["GTM-YOURGTMGID"].dataLayer.get("transactionProducts.1.name") //value = 'Socks'

//In de Google Tag Manager kun je bij variabele gewoon "transactionProducts.0.name" invoeren om deze key value pair te koppelen.

Wanneer je de waarde van category van index 0 wilt. (“Apparel”)

google_tag_manager["GTM-YOURGTMID"].dataLayer.get("gtm.element").getAttribute("data-product_id") //deze gebruik je om de attribute waarde van het betreffende HTML element te koppelen.

Heb je hier vragen over? Stel je vraag dan via de chat. #24/7 SUPPORT

10 Kan je ook eigen code verwerken in de Google Tag Manager?

Ja dit kan in de “Aangepaste HTML-tag”.  Hierin kun je JavaScript verwerken. Heb je hulp nodig bij het schrijven van JavaScript code voor je website? Wij helpen ondernemers die hun website meetbaar willen maken en een hogere ROAS willen behalen. Dus heb je vragen over de Google Tag Manager of het verhogen van je ROAS in Google Ads? Laat het dan weten via de chat. Internet Marketing Academy helpt jou met veel plezier. #24/7 SUPPORT