Be Do Have Mindset
Het hebben van een Be-Do-Have mindset is een fundamentele grondslag voor het bereiken van ons hoogste potentieel als individuen, als organisaties en als medewerkers. En het begint met het aannemen van een Be-Do-Have-Mindset. We hebben de neiging te geloven dat als we iets hebben, we er iets mee doen, waardoor we kunnen zijn wat we willen in het leven. Met een Be-Do-Have mindset bestaat echter niet de noodzaak om bepaalde dingen te hebben om te doen wat nodig is. Leiders zien de noodzaak van verandering en beginnen actie te ondernemen (Do), of ze nu alles hebben wat ze nodig hebben of niet. En het is door hun manier van zijn (Be) dat buitengewone mensen nieuwe mogelijkheden doen ontstaan en buitengewone resultaten opleveren (Have).
De Be-Do-Have-mentaliteit is van toepassing op vreugde en geluk. Als je zegt: “Als ik meer winst had, zou ik meer impact hebben en zou ik gelukkiger zijn”, laat je geluk tot het einde. Het probleem daarmee is dat je altijd meer kunt hebben en meer kunt doen. Als je altijd het zijn achter het hebben en doen zet, kom je er misschien nooit. Er is misschien altijd nog iets dat je moet doen of moet doen voordat je tegen jezelf zegt: oké, ik kan nu eindelijk gelukkig zijn.
Je moet genieten van het proces van het creëren van meer impact en winst in uw bedrijf. Je moet gelukkig zijn om de dingen te doen die ertoe leiden dat je krijgt wat je wilt. Als je dat niet bent, is het waarschijnlijk dat het hebben van wat je wilt je in feite niet gelukkiger maakt. In de meeste gevallen maakt het hebben van iets je alleen maar meer van wie je al bent. Als je bijvoorbeeld een goed mens bent, zal het hebben van meer geld je de kans geven om een meer goed mens te zijn. En als je een crankpot bent, zal meer geld je meer een crankpot maken.
Evenzo, als je een gelukkig mens bent, zal het creëren van meer impact en winst in uw bedrijf je een gelukkiger mens maken. Maar als je een chagrijn bent, zal het behalen van je winst- en impactdoelen daar waarschijnlijk niets aan veranderen.
De Be-Do-Have-mentaliteit wordt misschien het best samengevat in dit citaat, toegeschreven aan Albert Schweitzer:
“Succes is niet de sleutel tot geluk. Geluk is de sleutel tot succes. Als je houdt van wat je doet, zul je succesvol zijn.”
Succes volgt op geluk – niet andersom. Het hebben volgt op het zijn – niet andersom.
Zorg er dus voor dat je geniet van het proces van het opbouwen en runnen van uw bedrijf. Denk niet dat geluk op je wacht aan de andere kant van je volgende winst- of impactdoel. Neem de beslissing om eerst te zijn wie je wilt zijn, en ga dan naar buiten en doe de dingen die je moet doen om te krijgen wat je wilt.
Waarom de Be-Do-Have-mindset zo cruciaal is voor ondernemers
De ‘Be-Do-Have’-mindset concept. Alle bedrijfseigenaren zouden dit concept in gedachten moeten blijven houden terwijl ze winst, impact en het hebben van plezier tijdens runnen en opbouwen van hun bedrijf.
In een eerder artikel gaf ik aan dat winst, impact en geluk het andere beïnvloedt, en dat een overwinning op het ene gebied over het algemeen ook een overwinning op de andere twee gebieden is. Als je bijvoorbeeld de impact van je bedrijf in de wereld vergroot, kan dat ertoe leiden dat er meer waarde wordt gecreëerd voor je klanten, wat leidt tot meer winst, en ook tot meer vreugde door de voldoening die voortkomt uit het maken van een grotere impact.
Maar dit is niet altijd het geval. Een overmatige inzet aan de impact- of winstkant kan een negatief effect hebben op het plezierniveau. Evenzo kan te veel focus op je geluk ten koste gaan van impact en winst. Het is een evenwichtsoefening. Een bedrijf moet doelen stellen op elk van deze drie gebieden en voortdurend de voortgang op elk van deze gebieden meten om ervoor te zorgen dat een deel van de winstgevendheid, impact en pleziertaart niet te veel aandacht krijgt ten koste van de andere. Het is een constant werk in uitvoering.
Juist omdat dit proces een constant werk in uitvoering is, is het zo belangrijk om de Be-Do-Have-mindset in gedachten te houden. Het concept is dit: “Zijn leidt tot doen en doen leidt tot hebben”.
Het is een eenvoudig concept, maar een waar veel bedrijfseigenaren en ook veel niet-bedrijfseigenaren achter komen.
De meeste mensen hebben een mentaliteit van: “Als ik X had, zou ik Y doen, en ik zou Z zijn.” Ze kunnen bijvoorbeeld zeggen:
- Als ik meer geld had, zou ik meer reizen en meer voldoening hebben.
- Als ik meer motivatie had, zou ik meer sporten en zou ik gezonder zijn.
- Als ik meer training had gehad, zou ik meer in het openbaar spreken en zou ik meer zelfvertrouwen hebben.
- Als ik meer vrije tijd had, zou ik meer aan het bedrijf doen en zou ik meer succes hebben.
In elk van deze voorbeelden is “zijn” het einddoel, dat het resultaat is van iets “hebben” en iets “doen”. Dit is het omgekeerde. “Hebben” zou het einddoel moeten zijn, het resultaat van wat je moet “doen” en wie je moet “zijn” om daar te komen.